سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حرف های شنیدنی

سهم‌خواهی‌ها، صدای پزشکیان را درآورد

سردرگمی رئیس‌جمهور منتخب نخستین خروجی شورای راهبری


گرچه بنابر گفته ظریف هدف از تشکیل شورای راهبری پیشنهاد نامزدهایی شایسته برای عضویت در هیئت دولت به پزشکیان است ولی ساختار و سازوکار عجیب این شورا و کارگروه‌های آن و همچنین سهم‌خواهی‌های بی‌پایان تندروهای مدعی اصلاحات و امیرکبیر‌های خودخوانده دولت روحانی، کار را به آنجا رساند که پزشکیان نیز این سازوکار را معضلی برای خود می‌داند.


رئیس‌جمهور منتخب صبح دوشنبه در سخنانی که در دیدار با ستادهای مردمی خود در تالار وزارت کشور عنوان نمود به طور تلویحی با ابراز سردرگمی خود از نحوه انتخاب مسئولین برای دولت جدید عنوان داشت: انتخاب مسئولان برای ما معضل شده است. چون ما شعار دادیم انتخاب برتر خواهیم داشت و حالا به همه می‌گوییم کمک کنید؛ همه آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند، به‌نوعی نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.


مسعود پزشکیان، در حالی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسید که دو طیف تندروهای مدعی اصلاحات و امیرکبیرهای خودخوانده دوران روحانی از اولین روز تبلیغات این انتخابات حضور پررنگی را در ستادهای ایشان داشته و از همان دوران سعی بر تحمیل نظر و اراده خود بر پزشکیان داشتند.


این در حالی است که تحلیل پیروزی پزشکیان در انتخابات 15 تیرماه، به وضوح نشانگر این است که نه تندروهای مدعی اصلاحات و نه ورشکستگان و امیرکبیرهای خودخوانده دولت روحانی نقش مهمی در پیروزی وی در این انتخابات نداشته و عوامل دیگری فارغ از نقش مدعیان اصلاحات و برجامی‌ها پزشکیان را به پیروزی رساند.


در این میان گرچه پزشکیان تا حد زیادی انتخاب و آماده‌سازی کابینه اعلامی به مجلس را به این شورا تفویض اختیار کرد ولی سازوکارهای عجیب و سهم‌خواهی‌های مداوم این دو طیف، وی را نیز سردرگم کرده و کار به جایی رسیده است که رئیس‌جمهور منتخب در روزهای گذشته انتخاب کابینه را معضل دانسته و از سهم‌خواهی‌ها به ستوه آمده است.